Senaste kommentarer

    Att lyssna på 93,3MHz

    Lyssna på 93,3MHz
    Här kan du läsa om Folkradions utsändningar på FM-Bandet, 93,3MHz. Få tips och idéer om hur du kan lyssna på bästa sätt, inomhus eller i bilen.

    Våran FM-Sändare på 93,3MHz är nu placerad uppe på Lappberget / Överkalix. Sändarens effekt är 100 W (ERP / Utstrålad effekt) det är betydligt svagare än dom sändare som Sveriges Radio använder, som exempel sänder Sveriges radio P3 uppe på Brännaberget med 15000 Watt.

    Det betyder att våran sändare inte hörs fullt lika bra som Sveriges Radios sändare. I praktiken hörs sändaren ändå väldigt långt, men ibland kan det bli lite brus och störningar. Prova med att flytta radion till en annan plats inomhus, det kan förbättra mottagningen avsevärt.

    Söka automatiskt
    Vissa radioapparater kan söka radiokanaler automatiskt t.ex. i modernare bil radio. Om din radio inte hittar Folkradion på 93,3MHz kan du behöva ställa in kanalen manuellt. Normalt gör man det genom att trycka på någon av sök knapparna [<<] eller [>>], tryck i någon sekund så går radion över till manuell sökning. Ställ in frekvensen 93,3MHz med sök knapparna [<<] och [>>].

    Extra antenn
    En bättre antenn ger bättre mottagning. Dra ut utdragbara antenner så långt det går, om inte det räcker till så kan en extern antenn vara lösningen. Många radio mottagare har möjlighet för anslutning av en extra / extern antenn. Man kan även tillverka en egen enkel antenn med en ca. 1,5meter lång enkel ledare (Kabel) – Använd en överbliven kabelstump eller köpa en i radiohandeln för några kronor. I radiohandeln hittar du även bra externa antenner för fast montering för några hundratals kronor.

    Bilradio
    Bilradion har oftast bättre mottagning då extern antenn liksom redan är på plats, detta fungerar i dom flesta fall betydligt bättre än än bärbara radioapparater med sprötantenn, I bilen utnyttjas även bilens kaross för att förbättra mottagningen.

    Flytta radion
    Om mottagningen är dålig så kan det ofta hjälpa att flytta radion en liten bit åt sidan. En halvmeter kan göra stor skillnad. Placera gärna radion i ett fönster för att undvika dämpning från väggarna. Det är ofta olika bra mottagning i olika väderstreck så prova i flera fönster.

    Mono
    Brusig mottagning kan förbättras genom att du väljer MONO mottagning i din STEREO mottagare.

    Centralantenn
    Bor du i lägenhet kan centralantenn finnas för anslutning till din radiomottagare. Antennuttaget märkt R (radio) och sitter oftast bredvid uttaget för TV. Vanligtvis är frekvensen densamma som i dom som sänds direkt i luften. Undantag kan dock förekomma då vissa kabelbolag kan välja att sända radiokanalerna på andra frekvenser. Det kan du enkelt kontrollera med din leverantör.

    Täckningskarta
    Här är en dator simulerad täckningskarta. Faktisk täckning kan variera, bl.a. beroende på om du lyssnar inomhus eller i bilen. Mottagaren och dess placering påverkar också mottagningen.

    Klicka på kartbilden för större bild!
    100w_9m_625x50c

    inplac_bild17  inplac_bild11
    Sändare / Antennmast vid Kommunens Telenod uppe på Lappberget

    Läs mera om våran teknik, inspelning m.m. (Extern länk) –> Här!